Legálfalak nyomában

Néhány hónappal ezelőtt volt egy dunántúli utazásom, aztán úgy voltam vele, hogy jó lenne meglátogatni valamelyik legálfalat... Óbuda, Tatabánya, Pozsony, Szombathely és Pécs volt tervbe véve, hogy valamelyik csak összejön...

Az óbudai legálfal kérdése viszonylag könnyen rendeződött. Adott ugye egy Filatorigát, mint talán a legismertebb hazai legálisan festhető felület, ahol nem buherálják nagyon az embert. Úgy voltam vele, hogy van ott több fal is, így valami mást kellene megcsinálni... kit érdekel, ha el van dugva a hely és nem látszik semmiről, Filára is mindig úgy megy az ember, hogy megcsinálja, fotó és csókolom. Legalábbis én általában úgy szoktam kimenni, aztán az meg csak boldogság, ha napokig kinn van a holmi. 

No visszatérve tehát Óbudára. Van egy önkormányzati oldala, amit most persze nem találok, illetve pontosítok: van egy oldala Óbudának, ahol fel van tüntetve vagy 8-10 legálisan festhető felület a kerületben-ez rendeletbe is van foglalva, tehát elméletileg free a festés (az más kérdés, hogy a Google autója a címen nem mutat falat, szóval jóhiszeműen feltételezzük, hogy újonnan felhúzott valamikről van szó)... na ezt nem találom most. Lényeg, hogy volt egy lista, utána az egész graffiti-rendelet hatályon kívül lett helyezve talán decemberben, ami azért is volt mókás, mert a Filatorigát legál mivolta is hatályon kívülre került... no sebaj, írok a kerület FB-oldalának, hogy help, Filán kívül hova lehet még festeni? Válasz: sehova... köszi akkor, megyek is tovább.

Tatabánya. Itt a vasút mellett van egy hosszabb fal, az állomás előtt nem sokkal. Gyanús, hogy legál, bár nincsenek rajta friss cuccok... telefonálás önkormányzatnak, hogy ez most mi, kié, mi a státusza, stb., stb. Ez is rövid történet, mert az utolsó lépésként, mikor már megvolt az illetékes, aki éppen ebédszünetet tartott ebédidőben, valahogyan elfelejtődött a dolog. Szerintem ekkorra már tele volt a mindenem mindennel, és nem foglalkoztam vele tovább, de szerintem ez opcionális lehet bárki számára (mármint az utánjárás).

Pozsony. Mivel a határhoz közel utaztam, gondoltam megnézem. Van valami legalwalls.com vagy hasonló oldal, ott próbáltam kitalálni, hol is van ez pontosan, de négy különböző helyszínre mutatott legált, összesen két képpel. Így úgy voltam vele, kimarad, mert a kutyának sincs kedve idegen országban kolbászolni órákat csatangolva, közben meg az se derült ki, melyik helyszínhez melyik kép kapcsolódik...

Szombathely. A poszt legfrankóbb része... itt el se hiszitek, mi van. Úgy írnám le röviden kb., hogy a nemlegál legál... 

Ez egy állati sunyi fal. A lényeg, hogy mindössze egy (max. 2) cikk van róla a neten, sehol senkitől nem hallottam róla, de még fotókat se láttam. Elég sovány... de telefon elő, gyerünk, induljunk el valamerre, és tudjuk meg, mi ez. Kiindulási alap a megyei hírlap cikke, katt ide és olvasd

Szombathelyi graffitis fal. Egyrészt most gondolkodom, benne volt-e a legális szó, csak kivették volna (volt valami ilyesmire ígéret), másrészt alapból ki mire gondol ezalatt? No mindegy, én egyből azt vettem le, hogy legál, szóval nyomozás indul...

Felhívtam a megyei hírlapot, hogy mi van ezzel a fallal, festhető-e vagy sem, hát ők nem tudják, persze semmi forrás nincs a szövegben. Oké, ki a tulaj? Negatív válasz. Hát jó. Önkormányzat halló, kié a fal? Nem tudják, nem az övék. Zsákutca... de nem adjuk fel. Rendőrség szintén nem tud semmit. De hát a cikkben az van, hogy lehetett ide régen festeni... "azok ma már legfeljebb legális falakon élik ki kreativitásukat. A 2006-os Bloom-napon Szombathelyen is volt ilyen felület a Perint-parton, ahol még ma is látszanak nyomai. ". Szóval itt van egy utalás, hogy régen festhető volt (ez a linkelt cikkben található linkelt cikkben van), de jelen státuszáról nem lehet tudni semmit. Végül találok egy céget, akiké volt a hely, és akiknek hiába van elérhetőségük, nem elérhetők. Aztán hogy, hogy nem, megtalálom a cég felszámolásáról az iratokat, megtalálom a felszámoló irodát, és ők tökre normálisan el tudják mondani az ügyet, meg hogy most kié a fal (ugyanazé egyébként, ha jól sejtem, csak gondolom a számok változtak meg). Tehát megvan a tulaj, telefonra nem reagálnak, de az e-mailre jön válasz (ezen meglepődtem eléggé): nem legál a hely, csókolom. 

Ezután felhívom a megyei hírlapot, hogy félrevezető és veszélyes a cikkük, mert mi van akkor, ha az ő forrás nélküli cikkük hatására megy oda valaki festeni? Mondja a telefonba a fiatal srác, hogy nem tartja valószínűnek, ahha mondom én is majdnem odamentem festeni, biztosan én vagyok a hülye... kiakad, hogy ő nem fog egy 3 éve megírt cikket módosítani, nem ér rá ezzel foglalkozni, legfeljebb letörli a cikket (nem jutott idáig) vagy nagyon esetleg odaírja, hogy nem vállal felelősséget a cikkben foglaltakért... azt hittem magam alá csinálok, komolyan... egy újságírónak nincs írói felelőssége? Ha valamit rosszul ír, nem köteles kijavítani? Na mindegy. A cikk megvan még, sajna nem mentettem le, így nem látok bele, módosították-e azóta, mindenesetre a felelősség ugyanúgy nem esik szóba... Szombathely tehát kapufa, nincs ott semmiféle legálfal. Persze lehet én vagyok a toy és értelmeztem félre kapásból, de sebaj, szeretünk mindenkit. Meg engem is szerettek, különben nem ezt olvasnátok.

Pécs, befejező rész. Lakik ott egy jóarc srác, tuti tehát az infó, hogy van legál, több is. A vasútállomásnál van/volt a Bocaccio, király nagy fal line mellett, legjobb. Na a hely nem üzemel, a fal tulajdonosa többszöri keresésre sem került elő, lényegében nem lehet tudni, kié a fal (vasút, önkormányzat, egymásra mutogatás megy)-így nehéz megmondani, festhető-e még egyáltalán. Sebaj, a vasút másik oldalán van egy utca egy hosszabb legállal, bepróbáljuk azt. A tulaj tud a dologról, az önkormányzat meg szőrözik, csekk ide: decemberben hoztak egy új építési rendeletet, melyben benne van valami olyasmi, hogy nem fújkálhatsz csak úgy, meg kell mutatni, mit akarsz kivitelezni. Magyarán ott a legál, hogy fess, de nem mehetsz csak úgy oda, mert megsérted a városképvédelmi vagy építésügyi vagy mittudoménmilyen rendeletet... abszurd, komolyan. Sőt, vicc az egész. Brutálisan.

Amúgy általában az van, hogy ha utána akarsz járni egy legálfalnak (vagy annak tűnő valaminek), akkor feltehetően első körben az önkormányzatot (városvezetést) kérdezed meg. Ők általában nem szokták tudni, hogy mi a helyzet, úgyhogy átkapcsolnak az építésügyre. Ott vagy kapsz bővebb infót a tulajdonjogok kapcsán, és/vagy megemlítik, hogy helyi rendelet van, városképvédelem, stb., stb., és nem festegethetsz csak úgy. Persze van ahol annyi az egész, hogy ha a tulajé a fal, akkor a tulaj dönt arról, mi kerül fel, magyarán ha odamész, azt csinálsz, amit nem szégyellsz.

Néha úgy érzem, hogy az igen is, nem is ország ez... festhetsz legálisan, mert van fal, de azért mégsem fújhatsz... :) Kacifántos a dolog, teljesen megértem, ha valaki eleinte törvényes úton akar járni, aztán ráébred, hogy tökre rögös ez az út, és inkább kimegy az éjszakába illegálozni.