Csak én nem értem...? - Kár a kérdés

Tegnap délután, miközben vártam a vonatomat az állomáson, bámultam ki a fejemből és a villanyoszlopra ragasztott választási plakátot nézegettem (aztán közelről is megnéztem, de ha azt írnám, hogy letépkedtem, még ki tudja milyen büntit adnának nekem a lelkes állampolgárok, így inkább maradjunk annyiban, hogy tisztes távolból tekintgettem), azon gondolkodtam, hogy szemétség az egész.

Lehet szemétség az is, hogy pont ide tettem a tovább gombot, de sebaj, így is szerettek... na de folytatom. A graffitisek szemetek, bunkók, vandálok, mert mindent összebarmolnak ész nélkül, kéretlenül spammelik szét a hétköznapjainkat ugyebár. Aztán ugye ott van az is, hogy kb. ha csak egy vonalat is mersz húzni, ezzel "felületet képezve", már komoly büntetési tétel lóg a fejed felett (mondjuk szerintem ez önmagában sem korrekt, na de ezt most kihagyom). 

Itt van megint ez a nyavalyás választás. Illetve ez így nem teljesen okés, mert alapból nem magával a választással van bajom, mert az kell, szükséges, stb. Azért utálom a választási mizériát, mert sok agyas és agyatlan mindent teleragasztgat a választási dolgaival, nem csak kijelölt meg egyénileg kifizetett helyekre, hanem tiltott helyekre is. Én pl. kifejezetten utálom, mikor villanyoszlopokra meg ilyen helyekre plakátolnak. És itt kapcsolódok némiképpen a greffhez: a plakátolás is tulajdonképpen felületképzés, és lényegében kárt okoznak ezzel. Mert valakinek ezt a sok papírt le is kell majd szedni (vagy lerohad ugye magától), és feltételezhetően nem az szedi majd le, aki kitette, tehát ráállítanak egy olyan embert, akinek alapból nem ez lenne a feladata. Ezzel is az arcomba tolnak valamit, amire valójában nem vagyok kíváncsi, felületképzés pipa, károkozás szerintem szintén... szóval az ilyeneket miért nem lehet jó alaposan megbüntetni, elkapni, beirdalni, felnégyelni? Miért van az, hogy a graffitire kapnak, az ilyen plakátolós izéket meg véletlenül se buherálják? Ott van a papíron, kit kell keresni, kinek kell benyújtani a számlát... az illegális plakátolást hasonlóan büntetik, mint a graffitizést. Persze csak elméletben.

Valamelyik pesti kórház parkolójában az aszfaltra fújtak politikusok politikai tartalmú szövegeket. Mr. Politikus és haverjai vigyorognak a fényképeken akció közben, tehát lényegében megörökítik a rongálást, mégsincs a dolognak következménye. Hogyan lehet az, hogy egy politikus összefújhat valamit, miközben a graffitisek esetében egyből jön a károkozás meg felületképzés duma? Mert konkrétan az aszfaltra sem lehet festeni a törvény értelmében., kivéve ugye a közútkezelőt és társait (másik érdekes kérdés, hogy baleseti helyszíneléskor legál összefújni az aszfaltot? :) )

Veszprém. A tulajdonos összefújja a saját hirdetőfelületeit. Okozott-e kárt? A vizuális környezetszennyezés itt is megvolt, az alkalmazott szép szavaknak sincs következménye. Pedig lehetne, mert azért nem mindegy, sért-e közízlést az a valami, amit a saját tulajdonomra fújok. Szerintem simán megvolt. Következmény-ablakban, pedig felületképzés megvolt, ha a klasszik kritériumra gondolok. A törvény pedig mindenkire kellene, hogy vonatkozzon... hiába az enyém, attól még törvény tiltja a felületképzést. Sok városban a saját házamra sem fújhatok, mert városképvédelmi szempontból nem lehet csak úgy random fújkálgatni.

Vissza Budapestre. Valakinek nagy baja van a miniszterelnökkel, nem túl szépen ki is fejezi ezt itt-ott. Aztán próbaképpen másokról is hasonlóan szép véleményt alkot. És a szép szavak (melyek szintén közízlést sértenek) megmaradnak, csak a miniszterelnökkel kapcsolatos kiírás tűnik el teljesen...

Lökött a törvény. Miközben a graffitiseket állandó jelleggel üldözik, mindenféle törvényes lehetőséget megvonva tőlük, addig legálisan lehet plakátokat ragasztgatni tiltott helyekre is. Legálisan lehet szidni valakit, a közízlést sértő duma csak akkor tűnik el, ha a miniszterrel hozzák összefüggésbe,

Van ilyen névjegy-matricám, amit orrba-szájba nyomhatnék mindenhová, de nem teszem. Mert tisztességes úton akarok járni, így nagyon megnézem, hogy az a hirdetőtábla, ahova ki szoktam tenni matricát, tényleg lakossági, vagy az önkormányzaté... véletlenül se buheráljon senki, hiszen rajta van az elérhetőségem. Igyekszem betartani a törvényt-ami alapból sem igazán létezik, de választásokkor különösképpen nem... 

Érdekes, hogy a graffitisek ilyen elméleti szigor alatt vannak, miközben mindenki más szabadon garázdálkodhat, plakátolgathat... felületet képezhet, vizuálisan környezetet szennyezhet és kárt okozhat. Ha a plakátolás nem károkozás, akkor miért nem lehet hivatalosan matricázni bárhova? Ha viszont kár keletkezik ezzel, miért nem igyekeznek visszaszorítani? Miért nincs következmény?

Kár, nem kár... nem értem. Nem valami igazságos dolog ez.