Kevesebb összefestett vonat?

Az egyik honlapon futottam bele egy olyan, számomra igazán érdekes kérdésbe, hogy miért van kevesebb összefestett vonat napjainkban, mint régebben? Gondolataim ezzel kapcsolatban.

Természetesen tévedés lenne azt hinni/gondolni, hogy napjainkban már el-eltűnt a graffitis réteg, hiszen ha nyitott szemmel járkálunk, láthatjuk, hogy ma sem feltétlenül tisztább a környezetünk, mint korábban. Vannak ugyan próbálkozások a tisztántartásra; valljuk be, inkább kevesebb, mint több sikerrel... a graffitiseknek (pontosabban a nagyobb részének) semmi sem szent. Nem számít, ha új, ha tiszta, ha frissen festett - csak az van szem előtt, hogy minél több helyen ott legyen a szignó. Téves elképzelés, hogy az új, modern, hiperszuper járművek puszta látványa is megakadályozhat egy graffitist annak összefestésében, hiszen csak a felületet, az új lehetőséget látja mindig mindenben, és nem számít se az újszerűsége, se a frissen festettsége, a tisztasága. Összegezve tehát önmagában attól, hogy sok helyen modern szerelvények rohangálnak az országban, még nincs kevesebb vonat-graffiti, hiszen általában nem számít, hogy régi vagy új - a lényeg, hogy felület.

Várhatunk-e esetleg bármit attól, hogy szigorúbban őrzik a szerelvényeket, kamerákkal, biztonsági őrökkel, esetleg kutyákkal? Elméletileg lehetne némi visszatartó ereje ezeknek, de gyakorlatilag nincs. Nincs olyan őrzési technika, ami mellett ne lehetne 2-3 perc alatt felfesteni valamit a vonatra (sok esetben nem is kell ennél több idő), mivel a biztonsági őr nem fog álldogálni egész éjjel egy-egy szerelvény mellett. Vagy körbe-körbesétál, ami nagyobb állomások esetében több szerelvényt jelent, ezzel párhuzamosan nagyobb köröket kell lesétálni, s mire megtesz egy kört, már ott is lehet a friss rajz. Vagy megunja a körözést alapból, és nem foglalkozik az egésszel, vagy mert esik az eső, fúj a szél, ocsmány idő van, és úgy gondolja, neki nem ér annyit az egészsége, hogy kockáztassa pár hülyegyerek miatt. Ha meg úgysem történik semmi, nincs semmi mozgás, még inkább elunja a dolgot, tehát előbb-utóbb besétál az őrbódéba vagy felszáll a vonatra, és vagy elalszik, vagy nem. A lényeg, hogy értelemszerűen nem várhatjuk el senkitől, hogy egész éjszaka sétálgasson, hallgatózzon a vonatok között, főleg ha nincs semmi mozgás (mert mondjuk nincs is senki 10 km-es körzetben, vagy mert épp a bokorból figyelik a srácok a mozgást). Ha pedig nincs állandó (látható) őrzés, a graffitisek akcióba lendülnek... némiképpen más a helyzet, ha két-három őr mozog együtt, de ez is kb. csak annyival másabb helyzetet eredményez, hogy beszélgetéssel ütik el az időt az őrhelyen vagy a vonaton. Kutyás őrzés inkább a teherpályaudvarokon fordul elő, ahol kézzel fogható értékeket kell őrizni, de ilyen helyen általában nincs személy- vagy gyorsvonati tároló... tehervagont meg lényegében ott fest az ember, ahol akar, sokszor a semmi közepén állnak a tehervonatok. Ami pedig a kamerakérdést illeti, 2-3 perc alatt nem fog senki odaérni a kamerafigyelő boxból az esemény helyszínéhez, amennyiben valaki éppen nézi is az élő adást. Ha pedig csak felvétel megy, akkor meg mire visszanézik a filmet, az emberke már kialudta az éjszakai akciót... és természetesen az arcot takaró maszk elengedhetetlen, úgyhogy még nehezebbé válik az "Ismerj fel!" - móka. Önmagában tehát szerintem a fokozottabb őrzés nem oka annak, hogy kevesebb vonatfestés látható napjainkban. A füvezős, drogozós ember is megtalálja a lehetőségeket, pedig ő is eléggé tilosban jár... és arról se feledkezzünk meg, hogy rengeteg egyéb bűncselekmény történik kamerák közvetlen közelében is, szóval nem igazán tudok hinni ezek visszatartó erejében.

Néhány éve változott a büntetési tétel graffitizés esetében; akit rajtakapnak, hogy fest/firkál, egy év börtöntől indul. Az elképzelés az volt, hogy ez majd kellő visszatartó erővel bír, és elrettenti az illegálisan tevékenykedő vagy tevékenykedni kívánó művészlelkeket. Csak éppen az maradt ki a dologból, hogy aki több éve benne van a graffitizésben, azt nem fogja gátolni a feje fölött lógó börtönbüntetés. Aki pedig éppen csak elkezdené a festést, a haveri környezet úgyis belerángatja minden hülyeségbe, kezdve a dohányzástól az alkoholon át a drogokig, és akkor miért pont a graffiti maradna ki, amit nem büntetnek jobban, mint a drogozást...? A másik dolog pedig az, hogy a törvény szigorítása óta nem egy graffitis ügy volt, aminek felfüggesztett szabadságvesztés lett a vége, csakúgy, mint korábban... tehát elmondható, hogy aki bukik, nem feltétlenül a börtönt kockáztatja, így pedig minden marad(t) a régiben - névleg változott, gyakorlatilag nem a tétel.

Attól, hogy nem látunk sűrűn összefestett vonatokat, még léteznek, és készülnek (érdemes hazai graffitis oldalakat nézegetni, és kis szerencsével azt is láthatjuk, hogy a rengeteg pénzbe került Alstom-metró is össze lett festve a kelenföldi garázsban). De mivel annak idején csatlakoztunk az Európai Unióhoz, többek között valami tisztasági törvényt vagy szabályt is be kell tartanunk, ami arra irányul, hogy a vagonoknak (legalább kívül) tisztának kell lennie, így igyekeznek levakarni a design-festéseket. Nem úgy, mint 10-15 éve, amikor hosszú szerelvények rommá voltak fújva elejétől végéig, sokszor tetőtől talpig... a takarítás pedig annyiban kimerült, hogy az ablakokról lemosták a festéket, hogy legalább ki lehessen látni, de a vagon többi részén akár évekig megmaradt a rajz (és maradványa). Ma már azért nem látunk annyi vonatfestést, mert ha alapból valóban kevesebb is készül, de azt a keveset is igyekeznek levakarni még forgalomba állás előtt, hogy minél kevesebb ember szembesüljön az őrzés hiányosságaival...

A graffitit nem lehet megállítani. Sem törvénnyel, sem kamerával, sem őrökkel. Sem közneveléssel vagy festékvásárlási korlátozásokkal... mindig lesznek lázadók, akik kilógnak a sorból, a rendszerből, és a maguk útját járják - amiben az is benne van, hogy kijátsszák a korlátozásokat, az akadályokat. A graffitis egy életművész, aki sok esetben megállíthatatlan... és talán soha nem is fogja tisztelni az újat, a tisztát, a szépet.